Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering

dinsdag 9 januari 2024

09:30 - 15:00
Locatie

Capucijner, Vlijmen

Voorzitter
de heer M.B. van Esch

Agendapunten

  1. 1

    Het college heeft de openbare besluitenlijst d.d. 19 december 2023 vastgesteld.

    Besluit

    Het college heeft de openbare besluitenlijst d.d. 19 december 2023 vastgesteld.

  2. 2

    Samenvatting
    Het college heeft hogere grenswaarden voor geluid vastgesteld voor de projecten ‘De Grassen fase 2’ en ‘herinrichting van de Vijfhoevenlaan’. Het college stelt de gemeenteraad ook voor het bestemmingsplan ‘De Grassen – fase 2’ gewijzigd vast te stellen. Door dit bestemmingsplan kunnen er ongeveer 325 woningen gebouwd worden in het tweede deel van de nieuwe woonwijk De Grassen in Vlijmen. Ook de bouw van een aantal maatschappelijke voorzieningen in deze wijk kan door dit bestemmingsplan.
    Verder wordt de Vijfhoevenlaan opnieuw ingericht. Ook dat is meegenomen in dit bestemmingsplan.
    Naar verwachting neemt de gemeenteraad op 20 februari 2024 een besluit over dit voorstel.

    Voorgesteld besluit

    • de zienswijzen over het ontwerpbesluit hogere grenswaarden geluid te beantwoorden zoals voorgesteld in de betreffende Nota zienswijzen;
    • de volgende hogere waarden voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting door wegverkeer ter plaatse van de beoogde ontwikkeling ‘De Grassen Fase 2 en fysieke wijziging Vijfhoevenlaan’ vast te stellen:

    Adres Hogere waarde (dB) Geluidsbron
    Biesheuvellaan 30 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 27 Vlijmen 52 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 29 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 31 Vlijmen 52 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 33 Vlijmen 50 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 35 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 37 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 39 Vlijmen 52 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 41 Vlijmen 52 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 43 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Mozartlaan 16 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    Mozartlaan 18 Vlijmen 49 Vijfhoevenlaan
    Parelgras 2 Vlijmen 52 Vijfhoevenlaan
    Strausslaan 38 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    Strausslaan 40 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    Verdilaan 42 Vlijmen 49 Vijfhoevenlaan
    Verdilaan 44 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vijfhoevenlaan 15 Vlijmen 50 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 10 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 12 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 14 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 16 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 18 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 2 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 20 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 22 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 24 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 26 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 28 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 30 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 32 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 34 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 36 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 38 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 4 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 40 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 42 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 44 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 46 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 48 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 6 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 8 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Witbol 2 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan

    Bouwvlak/rekenhoogte Max van hogere waarde (dB) Geluidsbron
    Bouwvlak noord 1 54 Vijfhoevenlaan en
    1,5 52 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 54
    7,5 54
    Bouwvlak noord 2 55 Vijfhoevenlaan en
    1,5 54 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 55
    7,5 55
    10,5 55
    13,5 55
    Bouwvlak noord 3 53 Vijfhoevenlaan en
    1,5 52 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 54
    7,5 54
    10,5 54
    13,5 53
    Bouwvlak zuid 1 54 Vijfhoevenlaan en
    1,5 53 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 54
    7,5 54
    10,5 54
    13,5 53
    Bouwvlak zuid 2 53 Vijfhoevenlaan en
    1,5 51 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 53
    7,5 53
    10,5 53
    13,5 53
    Bouwvlak zuid 3 55 Vijfhoevenlaan en
    1,5 54 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 55
    7,5 55
    10,5 54
    13,5 54
    Bouwvlak zuid 4 53 Vijfhoevenlaan en
    1,5 51 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 53
    7,5 53
    Bouwvlak zuid 5 53 Vijfhoevenlaan en
    1,5 52 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 53
    7,5 53
    • de raad voor te stellen:
    1. de zienswijzen over het ontwerpbestemmingsplan 'De Grassen - fase 2' te beantwoorden zoals voorgesteld in de betreffende Nota zienswijzen;
    2. de wijzigingen van het ontwerpbestemmingsplan 'De Grassen - fase 2' zoals opgenomen in de betreffende Nota wijzigingen vast te stellen;
    3. het bestemmingsplan ‘De Grassen-fase 2’ gewijzigd vast te stellen, met de daarbij behorende regels, toelichting en verbeelding, vervat in het digitale gebiedsgerichte besluit met identificatie: NL.IMRO.0797.DeGrassenfase2-VG01;
    4. geen exploitatieplan als bedoeld in artikel 6:12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen.

    Besluit

    • de zienswijzen over het ontwerpbesluit hogere grenswaarden geluid te beantwoorden zoals voorgesteld in de betreffende Nota zienswijzen;
    • de volgende hogere waarden voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting door wegverkeer ter plaatse van de beoogde ontwikkeling ‘De Grassen Fase 2 en fysieke wijziging Vijfhoevenlaan’ vast te stellen:

    Adres Hogere waarde (dB) Geluidsbron
    Biesheuvellaan 30 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 27 Vlijmen 52 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 29 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 31 Vlijmen 52 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 33 Vlijmen 50 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 35 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 37 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 39 Vlijmen 52 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 41 Vlijmen 52 Vijfhoevenlaan
    De Jonglaan 43 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Mozartlaan 16 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    Mozartlaan 18 Vlijmen 49 Vijfhoevenlaan
    Parelgras 2 Vlijmen 52 Vijfhoevenlaan
    Strausslaan 38 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    Strausslaan 40 Vlijmen 51 Vijfhoevenlaan
    Verdilaan 42 Vlijmen 49 Vijfhoevenlaan
    Verdilaan 44 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vijfhoevenlaan 15 Vlijmen 50 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 10 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 12 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 14 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 16 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 18 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 2 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 20 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 22 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 24 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 26 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 28 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 30 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 32 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 34 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 36 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 38 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 4 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 40 Vlijmen 53 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 42 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 44 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 46 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 48 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 6 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Vossenstaart 8 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan
    Witbol 2 Vlijmen 54 Vijfhoevenlaan

    Bouwvlak/rekenhoogte Max van hogere waarde (dB) Geluidsbron
    Bouwvlak noord 1 54 Vijfhoevenlaan en
    1,5 52 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 54
    7,5 54
    Bouwvlak noord 2 55 Vijfhoevenlaan en
    1,5 54 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 55
    7,5 55
    10,5 55
    13,5 55
    Bouwvlak noord 3 53 Vijfhoevenlaan en
    1,5 52 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 54
    7,5 54
    10,5 54
    13,5 53
    Bouwvlak zuid 1 54 Vijfhoevenlaan en
    1,5 53 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 54
    7,5 54
    10,5 54
    13,5 53
    Bouwvlak zuid 2 53 Vijfhoevenlaan en
    1,5 51 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 53
    7,5 53
    10,5 53
    13,5 53
    Bouwvlak zuid 3 55 Vijfhoevenlaan en
    1,5 54 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 55
    7,5 55
    10,5 54
    13,5 54
    Bouwvlak zuid 4 53 Vijfhoevenlaan en
    1,5 51 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 53
    7,5 53
    Bouwvlak zuid 5 53 Vijfhoevenlaan en
    1,5 52 nieuw aan te leggen wegen
    4,5 53
    7,5 53
    • de raad voor te stellen:
    1. de zienswijzen over het ontwerpbestemmingsplan 'De Grassen - fase 2' te beantwoorden zoals voorgesteld in de betreffende Nota zienswijzen;
    2. de wijzigingen van het ontwerpbestemmingsplan 'De Grassen - fase 2' zoals opgenomen in de betreffende Nota wijzigingen vast te stellen;
    3. het bestemmingsplan ‘De Grassen-fase 2’ gewijzigd vast te stellen, met de daarbij behorende regels, toelichting en verbeelding, vervat in het digitale gebiedsgerichte besluit met identificatie: NL.IMRO.0797.DeGrassenfase2-VG01;
    4. geen exploitatieplan als bedoeld in artikel 6:12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen.
  3. 3

    Samenvatting
    Het college stelt de gemeenteraad voor om € 811.804 beschikbaar te stellen aan Stichting Scala voor de nieuwbouw van Kindcentrum De Groene Bogen in Drunen. Het gaat om een zogenaamd voorbereidingskrediet. Naar verwachting neemt de gemeenteraad op 20 februari 2024 een besluit over dit voorstel.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen een voorbereidingskrediet van € 811.804 beschikbaar te stellen aan Stichting Scala voor de nieuwbouw van Kindcentrum De Groene Bogen in Drunen.

    Besluit

    De raad voor te stellen een voorbereidingskrediet van € 811.804 beschikbaar te stellen aan Stichting Scala voor de nieuwbouw van Kindcentrum De Groene Bogen in Drunen.

  4. 4

    Samenvatting
    Het college heeft besloten om de inzet van combinatiefunctionarissen met een verdeelsleutel vast te leggen. De subsidies, die de uitvoerende organisatie ontvangen, voor de inzet van combinatiefunctionarissen worden jaarlijks geïndexeerd.

    Voorgesteld besluit

    • bij de inzet van de zes BRC-profielen tot nader order de volgende verdeelsleutel te hanteren:
      - Cultuurcoach – 10% 
      - Combinatiefunctionaris Onderwijs – 20%
      - Buurtsportcoach, Clubkadercoach, Beweegcoach & Coördinator Sport en Preventie – 70%
    • de subsidie voor alle combinatiefuncties jaarlijks te indexeren en dit te verwerken bij het opstellen van de begroting 2025.

    Besluit

    • bij de inzet van de zes BRC-profielen tot nader order de volgende verdeelsleutel te hanteren:
      - Cultuurcoach – 10% 
      - Combinatiefunctionaris Onderwijs – 20%
      - Buurtsportcoach, Clubkadercoach, Beweegcoach & Coördinator Sport en Preventie – 70%
    • de subsidie voor alle combinatiefuncties jaarlijks te indexeren en dit te verwerken bij het opstellen van de begroting 2025.
  5. 5

    **Samenvatting
    **De Wet gemeenschappelijke regelingen is veranderd. Daarom moeten voor 1 juli 2024 alle gemeenschappelijke regelingen worden aangepast aan de veranderde wet. Voorgesteld wordt om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Baanbrekers vast te stellen en de raad voor te stellen dit eveneens te doen.

    Voorgesteld besluit

    • de 14e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Uitvoeringsorganisatie Baanbrekers vast te stellen;
    • de raad voor te stellen de 14e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Uitvoeringsorganisatie Baanbrekers vast te stellen.

    Besluit

    • de 14e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Uitvoeringsorganisatie Baanbrekers vast te stellen;
    • de raad voor te stellen de 14e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Uitvoeringsorganisatie Baanbrekers vast te stellen.
  6. 6

    Samenvatting
    Het college stelt de gemeenteraad voor het bestemmingsplan ‘Hoofdstraat (ong.) Herpt’ vast te stellen. Dit plan maakt de bouw mogelijk van een (vrijstaande) woning op het stuk grond tussen Hoofdstraat nummers 2 en 4 in Herpt. De plek waar de woning moet komen ligt tussen de Hoofdstraat en de Achterweg. Dit stuk grond staat in het kadaster als Heusden, sectie G, nummer 1748. Naar verwachting neemt de gemeenteraad op 20 februari aanstaande een besluit over dit voorstel.

    Voorgesteld besluit

    de raad voor te stellen:

    • de ambtelijke wijzigingen zoals opgenomen in de Nota wijzigingen behorend bij het bestemmingplan ‘Hoofdstraat (ong.) Herpt’ vast te stellen;
    • het bestemmingsplan 'Hoofdstraat (ong.) Herpt’ gewijzigd vast te stellen, met de daarbij behorende regels, toelichting en verbeelding, vervat in het digitale gebiedsgerichte besluit met identificatie: NL.IMRO.0797.BPhoofdstraatong-VG01;
    • geen exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen.

    Besluit

    de raad voor te stellen:

    • de ambtelijke wijzigingen zoals opgenomen in de Nota wijzigingen behorend bij het bestemmingplan ‘Hoofdstraat (ong.) Herpt’ vast te stellen;
    • het bestemmingsplan 'Hoofdstraat (ong.) Herpt’ gewijzigd vast te stellen, met de daarbij behorende regels, toelichting en verbeelding, vervat in het digitale gebiedsgerichte besluit met identificatie: NL.IMRO.0797.BPhoofdstraatong-VG01;
    • geen exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen.
  7. 7

    Samenvatting
    Het college heeft alle medewerkers van het cluster Veiligheid en Handhaving aangewezen als toezichthouder voor een aantal wetten over de leefomgeving. Voorbeelden van zulke wetten zijn de Omgevingswet, de Verordening Fysieke Leefomgeving, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Wet basisregistratie personen.

    Voorgesteld besluit

    • alle medewerkers van het cluster Veiligheid en Handhaving per direct, voor de duur van hun dienstverband dan wel tot de duur van de inhuurovereenkomst en zolang zij werkzaam zijn in het cluster Veiligheid en Handhaving aan te wijzen als toezichthouder in het kader van de Omgevingswet, artikel 5.10, lid 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de in artikel 5.1 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht met name genoemde wetten zoals de Natuurbeschermingswet 1998, Monumentenwet 1988, Ontgrondingenwet, Wet bodembescherming, Wet geluidhinder, Wet inzake de luchtverontreiniging, Wet milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Waterwet, Woningwet, de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Heusden, de Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Heusden, artikel 21 van de Afvalstoffenverordening, de Winkeltijdenverordening, de Huisvestingswet 2014, de Leegstandwet, de Wegenverkeerswet 1994, de Wet veiligheidsregio's, artikel 41 van de Alcoholwet, artikel 34 Wet op de kansspelen, de Wet basisregistratie personen, de Wet goed verhuurderschapen de voor de hiervoor genoemde wet- en regelgeving in de plaats tredende wet- en regelgeving, voor zover de aard en strekking niet wezenlijk verandert;
    • de bevoegdheid te verlenen tot het binnentreden van woningen aan de medewerkers van het cluster Veiligheid en Handhaving in de functie van:
      · Toezichthouder bouw
      · Juridisch adviseur handhaving
      · Veiligheidscoördinator
      · Medewerker Crisisbeheersing & Veiligheid
      · BOA coördinator
      · Medewerker Veiligheid en handhaving, ook belast met het toezicht in de openbare ruimte als BOA,
      per direct, voor de duur van hun dienstverband dan wel voor de duur van de inhuurovereenkomst en zolang zij werkzaam zijn in het cluster Veiligheid en Handhaving.

    Besluit

    • alle medewerkers van het cluster Veiligheid en Handhaving per direct, voor de duur van hun dienstverband dan wel tot de duur van de inhuurovereenkomst en zolang zij werkzaam zijn in het cluster Veiligheid en Handhaving aan te wijzen als toezichthouder in het kader van de Omgevingswet, artikel 5.10, lid 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de in artikel 5.1 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht met name genoemde wetten zoals de Natuurbeschermingswet 1998, Monumentenwet 1988, Ontgrondingenwet, Wet bodembescherming, Wet geluidhinder, Wet inzake de luchtverontreiniging, Wet milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Waterwet, Woningwet, de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Heusden, de Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Heusden, artikel 21 van de Afvalstoffenverordening, de Winkeltijdenverordening, de Huisvestingswet 2014, de Leegstandwet, de Wegenverkeerswet 1994, de Wet veiligheidsregio's, artikel 41 van de Alcoholwet, artikel 34 Wet op de kansspelen, de Wet basisregistratie personen, de Wet goed verhuurderschapen de voor de hiervoor genoemde wet- en regelgeving in de plaats tredende wet- en regelgeving, voor zover de aard en strekking niet wezenlijk verandert;
    • de bevoegdheid te verlenen tot het binnentreden van woningen aan de medewerkers van het cluster Veiligheid en Handhaving in de functie van:
      · Toezichthouder bouw
      · Juridisch adviseur handhaving
      · Veiligheidscoördinator
      · Medewerker Crisisbeheersing & Veiligheid
      · BOA coördinator
      · Medewerker Veiligheid en handhaving, ook belast met het toezicht in de openbare ruimte als BOA,
      per direct, voor de duur van hun dienstverband dan wel voor de duur van de inhuurovereenkomst en zolang zij werkzaam zijn in het cluster Veiligheid en Handhaving.
  8. 8

    Samenvatting
    Het college gaat in 2024 tot en met 2027 door met de samenwerking met OOGPUNT Spraakwater. Basisschoolkinderen worden door OOGPUNT Spraakwater bewuster gemaakt van water. Ze leren ook hoe we met water om moeten gaan.

    Voorgesteld besluit

    • de samenwerking met OOGPUNT Spraakwater over het uitvoeren van lesprogramma’s op de basisscholen in de gemeente Heusden tot en met 2027 voort te zetten;
    • hiervoor gebruik te maken van de mogelijkheid in het gemeentelijk inkoopbeleid om af te wijken van de daarin gestelde kaders zodat de opdracht enkelvoudig onderhands kan worden gegund aan OOGPUNT Spraakwater.

    Besluit

    • de samenwerking met OOGPUNT Spraakwater over het uitvoeren van lesprogramma’s op de basisscholen in de gemeente Heusden tot en met 2027 voort te zetten;
    • hiervoor gebruik te maken van de mogelijkheid in het gemeentelijk inkoopbeleid om af te wijken van de daarin gestelde kaders zodat de opdracht enkelvoudig onderhands kan worden gegund aan OOGPUNT Spraakwater.

  9. 9

    Samenvatting
    Het college stelt de gemeenteraad voor in te stemmen met het concept van de Kaderbrief 2025 van de Veiligheidsregio Brabant-Noord (VRBN) en deze instemming als zienswijze kenbaar te maken aan het bestuur van de VRBN. De Kaderbrief 2025 is de voorloper van de Programmabegroting 2025 en bevat de algemene, beleidsmatige en financiële kaders in 2025. Behalve de afgesproken reguliere indexering van lonen en prijzen zijn er geen gevolgen voor de gemeentelijke bijdrage. Naar verwachting neemt de raad om 20 februari aanstaande een besluit over het voorstel.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om:  

    • in te stemmen met het concept van de Kaderbrief 2025 van de Veiligheidsregio Brabant-Noord en dit als zienswijze kenbaar te maken bij het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord;  
    • de afwikkeling van de Programmabegroting 2025 van de VRBN in onze handen te stellen tenzij er, ten opzichte van de Kaderbrief 2025, nog belangrijke wijzigingen ontstaan.

    Besluit

    De raad voor te stellen om:  

    • in te stemmen met het concept van de Kaderbrief 2025 van de Veiligheidsregio Brabant-Noord en dit als zienswijze kenbaar te maken bij het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord;  
    • de afwikkeling van de Programmabegroting 2025 van de VRBN in onze handen te stellen tenzij er, ten opzichte van de Kaderbrief 2025, nog belangrijke wijzigingen ontstaan.
  10. 10

    Samenvatting
    Het college stelt de gemeenteraad voor om het Normenkader rechtmatigheid 2023 vast te stellen. De regels in het normenkader bepalen de kaders waarbinnen de toetsing van de financiële rechtmatigheid plaatsvindt. Bij de Jaarrekening 2023 legt het college voor het eerst rechtstreeks verantwoording af over deze rechtmatigheid. De accountant geeft nog steeds een oordeel over de getrouwheid van de jaarrekening. Daarmee beoordeelt de accountant dus ook de rechtmatigheidsverantwoording. Naar verwachting neemt de gemeenteraad op 20 februari 2024 een besluit over het voorstel.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om het Normenkader rechtmatigheid 2023 vast te stellen.

    Besluit

    De raad voor te stellen om het Normenkader rechtmatigheid 2023 vast te stellen.

  11. 11

    Samenvatting
    Onze gemeente is de werkgever van boa’s. Daarom moet de gemeente voldoen aan de Wet politiegegevens (Wpg). Bij een controle eind 2022 voldeden we niet aan alle criteria. Daarom heeft het college een verbeterplan vastgesteld. Een van de verbeterpunten was het vaststellen van een Wpgbeleid en een Wpg-verklaring. In de verklaring leggen we uit hoe we politiegegevens verwerken. Dat is een aanvulling op de algemene privacyverklaring van de gemeente. Die hebben we ook uitgebreid en geactualiseerd.

    Voorgesteld besluit

    vast te stellen:

    • het Beleid Wet politiegegevens Gemeente Heusden;
    • de Privacyverklaring Gemeente Heusden;
    • het Addendum Privacyverklaring Wet politiegegevens Gemeente Heusden,

    en in te trekken:

    • Het Privacyreglement Gemeente Heusden 2018.


    namens het college van Heusden,


    de secretaris,


    mr. H.J.M. Timmermans

    Besluit

    vast te stellen:

    • het Beleid Wet politiegegevens Gemeente Heusden;
    • de Privacyverklaring Gemeente Heusden;
    • het Addendum Privacyverklaring Wet politiegegevens Gemeente Heusden,

    en in te trekken:

    • Het Privacyreglement Gemeente Heusden 2018.


    namens het college van Heusden,


    de secretaris,


    mr. H.J.M. Timmermans

  12. 12

    De gemeenteraad wil dat het college onderzoek gaat doen naar de uitwerking van een energiegemeenschap. Een energiegemeenschap is een organisatievorm waarbij inwoners, ondernemers en gemeente samen verantwoordelijkheid nemen in duurzaamheidsprojecten. Het gaat dan om eigenaarschap en zeggenschap bij projecten voor duurzame energie zoals elektriciteit en warmte. Met een energiegemeenschap is het mogelijk duurzame energieprojecten volledig eigendom te laten zijn van de samenleving. Daarom geeft het college Enter Next Level de opdracht voor dit onderzoek. Voor het gunnen van de opdracht wijkt het college af van het inkoopbeleid. Het college mag dit doen. Op deze manier kan de opdracht enkelvoudig onderhands worden gegund. Dat betekent dat er alleen bij Enter Next Level een offerte is opgevraagd.

    Voorgesteld besluit

    gebruik te maken van de mogelijkheid in het inkoopbeleid om af te wijken van de daarin gestelde kaders zodat de opdracht voor het vervolgonderzoek naar de voorkeursvariant ‘Energiegemeenschap’ enkelvoudig onderhands kan worden gegund aan Enter Next Level.

    Besluit

    gebruik te maken van de mogelijkheid in het inkoopbeleid om af te wijken van de daarin gestelde kaders zodat de opdracht voor het vervolgonderzoek naar de voorkeursvariant ‘Energiegemeenschap’ enkelvoudig onderhands kan worden gegund aan Enter Next Level.

  13. 13

    Samenvatting
    Het college stelt de gemeenteraad voor om een zienswijze in te dienen over de kadernota 2025 ‘Blijven investeren in gezond gewoon maken’ van de GGD Hart voor Brabant en voor het overige in te stemmen met deze kadernota. De zienswijze houdt in dat meer aandacht moet uitgaan naar de doelgroep ouderen. De kadernota beschrijft op hoofdlijnen de ontwikkelingen en het beleid voor 2025 van de GGD. De kadernota bevat de uitgangspunten voor de begroting 2025 die later dit jaar volgt. Het is de verwachting dat de gemeenteraad op 20 februari aanstaande een besluit neemt over het voorstel van het college.

    Voorgesteld besluit

    de raad voor te stellen om:

    • als zienswijze over de kadernota 2025 van de GGD Hart voor Brabant kenbaar te maken dat meer aandacht moet uitgaan naar de doelgroep ouderen;
    • voor het overige in te stemmen met de kadernota 2025 van de GGD Hart voor Brabant.

    Besluit

    de raad voor te stellen om:

    • als zienswijze over de kadernota 2025 van de GGD Hart voor Brabant kenbaar te maken dat meer aandacht moet uitgaan naar de doelgroep ouderen;
    • voor het overige in te stemmen met de kadernota 2025 van de GGD Hart voor Brabant.
  14. 14

    Samenvatting
    De zogenaamde achtervangovereenkomst tussen gemeenten en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw is een voorwaarde voor leningen van het waarborgfonds aan woningcorporaties voor het bouwen van sociale huurwoningen. Het college wil voor 31 maart 2024 een nieuwe achtervangovereenkomst aangaan met het waarborgfonds. Dat kan als de gemeenteraad hierover geen wensen en bedenkingen heeft. Het college stelt de gemeenteraad dan ook voor om geen wensen en bedenkingen bekend te maken. Naar verwachting neemt de gemeenteraad hierover op 20 februari 2024 een besluit.

    Voorgesteld besluit

    de raad voor te stellen om geen wensen en bedenkingen te hebben bij het voornemen van het college om de nieuwe, met dit voorstel voorliggende, achtervangovereenkomst met het Waarborgfonds Sociale Woningbouw aan te gaan.

    Besluit

    de raad voor te stellen om geen wensen en bedenkingen te hebben bij het voornemen van het college om de nieuwe, met dit voorstel voorliggende, achtervangovereenkomst met het Waarborgfonds Sociale Woningbouw aan te gaan.

  15. 15

    Samenvatting 
    Het klimaat verandert. Als gemeente willen we de gevolgen daarvan goed op kunnen vangen. De gemeente, inwoners, bedrijven en instellingen zullen zich moeten aanpassen aan deze veranderingen.
    Daarvoor is een strategie met een uitvoeringsagenda opgesteld. Voor de uitvoering staan al middelen gereserveerd in de gemeentelijke begroting, maar er is nog een extra jaarlijks bedrag noodzakelijk van
    € 25.000. Het college stelt de gemeenteraad voor om deze strategie in de raadsvergadering van 20 februari 2024 vast te stellen en daarbij ook het extra jaarlijkse bedrag beschikbaar te stellen.

    Voorgesteld besluit

    de raad voor te stellen om:  

    • de ‘Klimaatadaptatiestrategie gemeente Heusden 2024’vast te stellen; 
    • de zesde begrotingswijziging voor de begroting 2024 vast te stellen waarin: 
    • de beschikbare stelpost van € 100.000 wordt omgezet naar uitvoeringsbudgetten;  
    • de structurele meerkosten van € 25.000 ten laste worden gebracht van het meerjarig begrotingssaldo.

    Besluit

    de raad voor te stellen om:  

    • de ‘Klimaatadaptatiestrategie gemeente Heusden 2024’vast te stellen; 
    • de zesde begrotingswijziging voor de begroting 2024 vast te stellen waarin: 
    • de beschikbare stelpost van € 100.000 wordt omgezet naar uitvoeringsbudgetten;  
    • de structurele meerkosten van € 25.000 ten laste worden gebracht van het meerjarig begrotingssaldo.
  16. 16

    Samenvatting
    Het college heeft besloten om negen subsidies te verlenen op grond van de ‘Tijdelijke subsidieregeling energiecompensatie maatschappelijke organisaties Gemeente Heusden 2022-2023’. Twee aanvragen zijn afgewezen.

    Voorgesteld besluit

    Op grond van de ‘Tijdelijke subsidieregeling energiecompensatie maatschappelijke organisaties gemeente Heusden 2022-2023’ de navolgende subsidies te verlenen aan: 

    • Stichting Het Gouverneurshuis                   € 1.057,21 
    • Creativiteitscentrum De Ark                            € 351,35 
    • Stichting De Voorste Venne                       € 53.803,73 
    • Parochie Heilige Augustinus Vlijmen          € 2.604,85 
    • Stichting Elshout Vooruit, Het Rad              € 3.451,22 
    • Stichting Sportaccommodatie Dillenburg  € 4.112,16 
    • Voetbalvereniging Vlijmense Boys              € 1.367,29 
    • Omni vereniging SC Elshout                         € 2.568,06 
    • Voetbalvereniging FC Drunen                          € 269,58 
    • en de aanvragen van Stichting Scouting Maurice Flacard en Stichting Dickensfestijn Drunen af te wijzen.

    Besluit

    Op grond van de ‘Tijdelijke subsidieregeling energiecompensatie maatschappelijke organisaties gemeente Heusden 2022-2023’ de navolgende subsidies te verlenen aan: 

    • Stichting Het Gouverneurshuis                   € 1.057,21 
    • Creativiteitscentrum De Ark                            € 351,35 
    • Stichting De Voorste Venne                       € 53.803,73 
    • Parochie Heilige Augustinus Vlijmen          € 2.604,85 
    • Stichting Elshout Vooruit, Het Rad              € 3.451,22 
    • Stichting Sportaccommodatie Dillenburg  € 4.112,16 
    • Voetbalvereniging Vlijmense Boys              € 1.367,29 
    • Omni vereniging SC Elshout                         € 2.568,06 
    • Voetbalvereniging FC Drunen                          € 269,58 
    • en de aanvragen van Stichting Scouting Maurice Flacard en Stichting Dickensfestijn Drunen af te wijzen.
  17. 17

    Samenvatting
    Het college heeft besloten om een nieuw financieel softwarepakket aan te schaffen voor de gemeentelijke organisatie. De opdracht hiervoor wordt definitief verstrekt aan Unit4 en het college neemt de financiële effecten daarvan op in de eerste bestuursrapportage van 2024.

    Voorgesteld besluit

    • in te stemmen met een definitieve opdracht aan Unit4 voor de levering van het financieel systeem ERPx; 
    • de raad in de eerste bestuursrapportage 2024 voor te stellen de begroting op de gevolgen van de aanschaf van het financiële pakket aan te passen; 
    • de raadsleden met de bijgevoegde raadsinformatiebrief hierover te informeren.

    Besluit

    • in te stemmen met een definitieve opdracht aan Unit4 voor de levering van het financieel systeem ERPx; 
    • de raad in de eerste bestuursrapportage 2024 voor te stellen de begroting op de gevolgen van de aanschaf van het financiële pakket aan te passen; 
    • de raadsleden met de bijgevoegde raadsinformatiebrief hierover te informeren.