Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering

dinsdag 2 maart 2021

09:30 - 15:00
Locatie

Capucijner, Vlijmen

Voorzitter
mevrouw drs. W. van Hees

Agendapunten

  1. 1

    Het college heeft de openbare besluitenlijst d.d. 23 februari vastgesteld.

    Besluit

    Het college stemt in met de openbare besluitenlijst.

  2. 2

    Samenvatting
    Het college heeft stemmentellers benoemd voor de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart aanstaande.

    Voorgesteld besluit

    De stemmentellers voor de verkiezingen van de leden voor de Tweede Kamer op 17 maart 2021 te benoemen volgens de bijgevoegde lijst.

    Besluit

    De stemmentellers voor de verkiezingen van de leden voor de Tweede Kamer op 17 maart 2021 te benoemen volgens de bijgevoegde lijst.

  3. 3

    Samenvatting
    Het college heeft besloten de ‘Handreiking omgevingsdialoog’ te gaan gebruiken bij ruimtelijke initiatieven, vooruitlopend op de komst van de Omgevingswet. Deze handreiking biedt initiatiefnemers handvatten om omwonenden in een vroeg stadium te betrekken bij hun plannen. Betrokkenheid in een vroegtijdig stadium kan zorgen voor meer draagvlak en/of verrijking van plannen.

    Voorgesteld besluit

    • de ‘Handreiking omgevingsdialoog’ te gaan gebruiken bij ruimtelijke initiatieven, vooruitlopend op de komst van de Omgevingswet;
    • het proces te monitoren en daarna ook te evalueren in hoeverre initiatiefnemers worden geholpen met de ‘Handreiking omgevingsdialoog’;
    • de raadsleden hierover te informeren met de bijgevoegde raadsinformatiebrief.

    Besluit

    • de ‘Handreiking omgevingsdialoog’ te gaan gebruiken bij ruimtelijke initiatieven, vooruitlopend op de komst van de Omgevingswet;
    • het proces te monitoren en daarna ook te evalueren in hoeverre initiatiefnemers worden geholpen met de ‘Handreiking omgevingsdialoog’;
    • de raadsleden hierover te informeren met de bijgevoegde raadsinformatiebrief.
  4. 4

    Samenvatting
    Het college heeft besloten om onder een aantal voorwaarden in te stemmen met het dempen van een deel van een watergang nabij de Kasteeldreef 50 en daar een strook grond te verkopen aan de betrokken eigenaren.

    Voorgesteld besluit

    •  in te stemmen met het dempen (door en voor rekening en risico van de eigenaren van Kasteeldreef 50 Drunen) van een deel van de secundaire watergang over een totale oppervlakte van circa 129 m2 op de percelen kadastraal bekend als Drunen, sectie K, nummer 3060 en nummer 3089;
    • een gedeelte van het perceel, kadastraal bekend als gemeente Drunen, sectie K, nummer 3060, ter grootte van circa 208 m2 en een gedeelte van het perceel, kadastraal bekend als gemeente Drunen, sectie K, nummer 3089, ter grootte van circa 65 m2, zoals in geel aangegeven op de kadastrale tekening in het voorstel, voor € 82 per m2 k.k. te verkopen aan de perceeleigenaren van Kasteeldreef 50 in Drunen;
    • daarbij in de koopovereenkomst (door een zakelijk recht, kettingbeding of kwalitatieve verplichting) vast te leggen dat:
      • de eigenaren (en eventuele rechtsopvolgers) na aankoop het resterende deel van de watergang op het eigen perceel in stand houden en verbreden (zwarte omlijning op de kadastrale tekening in het voorstel);
      • deze verbreding een oppervlakte van 41 m2 heeft en de eigenaren hiervoor worden gecompenseerd tegen een waarde van € 82 per m2 op de totale verkoopprijs;
      • de eigenaren (en eventuele rechtsopvolgers) verplicht zijn om te voldoen aan de inrichtingseisen ingevolge het provinciale Natuurnetwerk, zoals het aanbrengen van beplanting die insecten aantrekt voor de aanwezige vleermuispopulatie en het aanbrengen van verlichting.

    Besluit

    •  in te stemmen met het dempen (door en voor rekening en risico van de eigenaren van Kasteeldreef 50 Drunen) van een deel van de secundaire watergang over een totale oppervlakte van circa 129 m2 op de percelen kadastraal bekend als Drunen, sectie K, nummer 3060 en nummer 3089;
    • een gedeelte van het perceel, kadastraal bekend als gemeente Drunen, sectie K, nummer 3060, ter grootte van circa 208 m2 en een gedeelte van het perceel, kadastraal bekend als gemeente Drunen, sectie K, nummer 3089, ter grootte van circa 65 m2, zoals in geel aangegeven op de kadastrale tekening in het voorstel, voor € 82 per m2 k.k. te verkopen aan de perceeleigenaren van Kasteeldreef 50 in Drunen;
    • daarbij in de koopovereenkomst (door een zakelijk recht, kettingbeding of kwalitatieve verplichting) vast te leggen dat:
      • de eigenaren (en eventuele rechtsopvolgers) na aankoop het resterende deel van de watergang op het eigen perceel in stand houden en verbreden (zwarte omlijning op de kadastrale tekening in het voorstel);
      • deze verbreding een oppervlakte van 41 m2 heeft en de eigenaren hiervoor worden gecompenseerd tegen een waarde van € 82 per m2 op de totale verkoopprijs;
      • de eigenaren (en eventuele rechtsopvolgers) verplicht zijn om te voldoen aan de inrichtingseisen ingevolge het provinciale Natuurnetwerk, zoals het aanbrengen van beplanting die insecten aantrekt voor de aanwezige vleermuispopulatie en het aanbrengen van verlichting.
  5. 5

    Samenvatting
    Het college heeft besloten om onder een aantal voorwaarden in principe planologische medewerking te verlenen aan een herontwikkeling van het perceel aan de Achterweg 16 in Herpt. De initiatiefnemer diende een principeverzoek in voor het beëindigen van de agrarische activiteiten, het wijzigen van de bestemming naar ‘wonen’ en het realiseren van een nieuwe woning naast de huidige bedrijfswoning. Hiervoor is een nieuw bestemmingsplan nodig. De initiatiefnemer kan dit, nadat ook overleg is gevoerd met de provincie, op laten stellen. Tegen het besluit van het college is geen bezwaar of beroep mogelijk. In de bestemmingsplanprocedure is er wel de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen en eventueel beroep in te stellen.

    Voorgesteld besluit

    • in principe planologische medewerking te willen verlenen aan het herontwikkelen van de
      agrarische bedrijfslocatie aan de Achterweg 16 in Herpt, waarbij de initiatiefnemer:
      • de al gestopte melkrundveehouderij en de paardenhouderij formeel beëindigt;
      • de ter plaatse geldende bestemming wijzigt van ‘agrarisch’ naar ‘wonen’;
      • de percelen kadastraal en planologisch splitst en een nieuwe woning realiseert;
      • een bedrijf aan huis exploiteert of opslagruimte verhuurt in de voormalige
        melkrundveestal;
      • de huidige voorzieningen van de paardenhouderij behoudt voor hobbymatig gebruik en
        deze op termijn verwijdert als deze voorzieningen niet meer nodig zijn, dan wel in een
        dusdanige slechte staat zijn dat hij ze niet meer kan of mag gebruiken;
    • voor deze medewerking als voorwaarden te stellen dat de initiatiefnemer:
      • de omgevingsvergunning milieu voor het vrouwelijk jongvee en de paarden laat intrekken;
      • in het belang van de ruimtelijke kwaliteit en kwaliteitsverbetering het bouwperceelaanpast, het erf landschappelijk inpast en de overtollige voormalige bedrijfsgebouwen
        sloopt;
      • het totale bouwplan voorziet van een kwalitatieve uitstraling, waarbij een bepaalde
        eenheid bestaat tussen de woningen en de bijgebouwen, met de juiste verhoudingen in
        massa, vormgeving en positionering;
      • aantoont dat de ontwikkeling milieu-hygiënisch inpasbaar is in zijn omgeving;
      • een bestemmingsplan laat opstellen om het bovenstaande planologisch-juridisch te
        borgen;
      • indien van toepassing, in het kader van het kostenverhaal met de gemeente een
        anterieure overeenkomst sluit;
      • met de gemeente een planschadeverhaalsovereenkomst sluit.

    Besluit

    • in principe planologische medewerking te willen verlenen aan het herontwikkelen van de  agrarische bedrijfslocatie aan de Achterweg 16 in Herpt, waarbij de initiatiefnemer:
      • de al gestopte melkrundveehouderij en de paardenhouderij formeel beëindigt;
      • de ter plaatse geldende bestemming wijzigt van ‘agrarisch’ naar ‘wonen’;
      • de percelen kadastraal en planologisch splitst en een nieuwe woning realiseert;
      • een bedrijf aan huis exploiteert of opslagruimte verhuurt in de voormalige
        melkrundveestal;
      • de huidige voorzieningen van de paardenhouderij behoudt voor hobbymatig gebruik en  deze op termijn verwijdert als deze voorzieningen niet meer nodig zijn, dan wel in een  dusdanige slechte staat zijn dat hij ze niet meer kan of mag gebruiken;
    • voor deze medewerking als voorwaarden te stellen dat de initiatiefnemer:
      • de omgevingsvergunning milieu voor het vrouwelijk jongvee en de paarden laat intrekken;
      • in het belang van de ruimtelijke kwaliteit en kwaliteitsverbetering het bouwperceelaanpast, het erf landschappelijk inpast en de overtollige voormalige bedrijfsgebouwen  sloopt;
      • het totale bouwplan voorziet van een kwalitatieve uitstraling, waarbij een bepaalde
        eenheid bestaat tussen de woningen en de bijgebouwen, met de juiste verhoudingen in  massa, vormgeving en positionering;
      • aantoont dat de ontwikkeling milieu-hygiënisch inpasbaar is in zijn omgeving;
      • een bestemmingsplan laat opstellen om het bovenstaande planologisch-juridisch te
        borgen;
      • indien van toepassing, in het kader van het kostenverhaal met de gemeente een
        anterieure overeenkomst sluit;
      • met de gemeente een planschadeverhaalsovereenkomst sluit.
  6. 6

    Samenvatting
    Het college heeft ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan ‘Prins Hendrikstraat 4 en 6 Drunen’, twee ontwerpomgevingsvergunningen voor het bouwen van twee woningen en een ontwerpbesluit hogere grenswaarden geluid. De bedoeling is om met deze besluiten de bouw van twee vrijstaande woningen mogelijk te gaan maken aan de Prins Hendrikstraat 4 en 6 in Drunen. De ontwerpbesluiten liggen 6 weken ter inzage. In deze periode kunnen zienswijzen worden ingediend.

    Voorgesteld besluit

    • de coördinatieregeling toe te passen op de ingediende aanvragen tot herziening van het bestemmingsplan en omgevingsvergunningen voor de activiteiten ‘bouwen’ aan de Prins Hendrikstraat 4 en 6 in Drunen;
    • geen voorontwerp van het bestemmingsplan ‘Prins Hendrikstraat 4 en 6, Drunen’ ter inzage te leggen;
    • de bestemmingsplanprocedure te starten voor het bouwen van twee vrijstaande woningen aan de Prins Hendrikstraat 4 en 6 in Drunen;
    • in te stemmen met het daarmee samenhangende ontwerpbesluit van de omgevingsvergunning voor het oprichten van een vrijstaande woning aan de Prins Hendrikstraat 4, voor de activiteiten ‘bouwen’;
    • in te stemmen met het daarmee samenhangende ontwerpbesluit van de omgevingsvergunning voor het oprichten van een vrijstaande woning aan de Prins Hendrikstraat 6, voor de activiteiten ‘bouwen’;
    • op grond van het hogere grenswaardenbeleid, in ontwerp een ontheffing te verlenen voor een hogere grenswaarde verkeerslawaai van 52 dB, ten opzichte van de meest westelijke woning;
    • en hiervoor: 
      • het ontwerpbestemmingsplan ‘Prins Hendrikstraat 4 en 6 Drunen’, de ontwerpbesluiten omgevingsvergunning en de ontwerpontheffing hogere grenswaarden verkeerslawaai bekend te maken en voor zes weken ter inzage te leggen;
      • het ontwerpbestemmingsplan ‘Prins Hendrikstraat 4 en 6 Drunen’ voor te leggen aan de informatievergadering Ruimte & Duurzaamheid op 28 april 2021 en daarvoor de bijgevoegde raadsinformatiebrief te versturen.

    Besluit

    • de coördinatieregeling toe te passen op de ingediende aanvragen tot herziening van het bestemmingsplan en omgevingsvergunningen voor de activiteiten ‘bouwen’ aan de Prins Hendrikstraat 4 en 6 in Drunen;
    • geen voorontwerp van het bestemmingsplan ‘Prins Hendrikstraat 4 en 6, Drunen’ ter inzage te leggen;
    • de bestemmingsplanprocedure te starten voor het bouwen van twee vrijstaande woningen aan de Prins Hendrikstraat 4 en 6 in Drunen;
    • in te stemmen met het daarmee samenhangende ontwerpbesluit van de omgevingsvergunning voor het oprichten van een vrijstaande woning aan de Prins Hendrikstraat 4, voor de activiteiten ‘bouwen’;
    • in te stemmen met het daarmee samenhangende ontwerpbesluit van de omgevingsvergunning voor het oprichten van een vrijstaande woning aan de Prins Hendrikstraat 6, voor de activiteiten ‘bouwen’;
    • op grond van het hogere grenswaardenbeleid, in ontwerp een ontheffing te verlenen voor een hogere grenswaarde verkeerslawaai van 52 dB, ten opzichte van de meest westelijke woning;
    • en hiervoor: 
      • het ontwerpbestemmingsplan ‘Prins Hendrikstraat 4 en 6 Drunen’, de ontwerpbesluiten omgevingsvergunning en de ontwerpontheffing hogere grenswaarden verkeerslawaai bekend te maken en voor zes weken ter inzage te leggen;
      • het ontwerpbestemmingsplan ‘Prins Hendrikstraat 4 en 6 Drunen’ voor te leggen aan de informatievergadering Ruimte & Duurzaamheid op 28 april 2021 en daarvoor de bijgevoegde raadsinformatiebrief te versturen.
  7. 7

    Samenvatting
    Het college heeft besloten de aanbesteding van de verduurzamingsmaatregelen voor Die Heygrave nu te stoppen en uit te stellen. De reden is dat er mogelijk vleermuizen aanwezig zijn in de schil van het gebouw. Dit maakt nader onderzoek noodzakelijk en daarna mogelijk ook beschermende maatregelen. Het doel is nu om de verduurzamingsmaatregelen gedurende de zomersluiting 2022 te laten uitvoeren.

    Voorgesteld besluit

    • de aanbesteding van de verduurzamingsmaatregelen aan Die Heygrave te stoppen en later opnieuw op te starten met als doel om de maatregelen gedurende de zomersluiting 2022 uit te te voeren;
    • de raadsleden te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief;
    • stakeholders (medewerkers, gebruikers en omwonenden) te informeren.

    Besluit

    • de aanbesteding van de verduurzamingsmaatregelen aan Die Heygrave te stoppen en later opnieuw op te starten met als doel om de maatregelen gedurende de zomersluiting 2022 uit te te voeren;
    • de raadsleden te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief;
    • stakeholders (medewerkers, gebruikers en omwonenden) te informeren.

  8. 8

    Voorgesteld besluit

    De raadsinformatiebrief toe te sturen aan de raadsleden

    Besluit

    De raadsinformatiebrief toe te sturen aan de raadsleden